Skolevægring

Skolevægring er et udtryk, der bruges til at beskrive et barns modvilje eller nægtelse af at gå i skole regelmæssigt. Skolevægring er ofte forbundet med angst eller depression og kan forekomme i alle aldre, men det er mere almindeligt blandt børn og unge.

Nogle almindelige tegn på skolevægring omfatter:

  • Hyppigt fravær fra skolen
  • Klager over fysiske symptomer, såsom mavepine eller hovedpine, når det er tid til at gå i skole
  • Ekstrem nød eller gråd, når man står over for udsigten til at gå i skole
  • Søvnbesvær eller hyppige mareridt
  • Afvisning af at deltage i skolerelaterede aktiviteter eller interaktioner med jævnaldrende

Skolevægring kan være forårsaget af en række forskellige faktorer, såsom mobning, akademisk stress, separationsangst eller familieproblemer. Det er vigtigt at identificere den underliggende årsag til skolevægring og give passende støtte og intervention for at hjælpe barnet tilbage til skolen.

Behandling for skolevægring kan omfatte en kombination af terapier, såsom kognitiv adfærdsterapi (CBT), familieterapi og medicin. CBT kan hjælpe børn med at lære mestringsstrategier til at håndtere deres angst og udvikle problemløsningsevner til at løse skolerelaterede problemer. Familieterapi kan hjælpe forældre og omsorgspersoner med at give støtte og struktur for at lette barnets tilbagevenden til skolen. Medicin kan ordineres til at håndtere symptomer på angst eller depression, der bidrager til skolevægring.

Det er vigtigt at arbejde sammen med en kvalificeret psykiatrisk fagperson eller skolerådgiver for at udvikle en individuel plan for at imødegå skolevægring og støtte barnets akademiske og følelsesmæssige velbefindende.